Op wereldreis 2008-2009

Op wereldreis 2008-2009

dinsdag 13 januari 2009

Cambodja: Angkor Wat














Het is geen straf je 44ste verjaardag te vieren tussen de tempels van Ankor. Frits had dit genoegen!

Tijdens onze reis hebben we veel mensen ontmoet die zeiden dat een bezoek aan Angkor Wat onvergetelijk is. Zij hadden allemaal gelijk. De tempels van Angkor, gebouwd tussen ruwweg de negende en de dertiende eeuw zijn van een ongelooflijke schoonheid.

Het is lastig in woorden te vatten waarom wij hier de afgelopen drie dagen zo genoten hebben. Het is het grote aantal tempels, de uitgestrektheid van het gebied waarin ze liggen, het prachtige beeldhouwwerk, soms onvoorstelbaar groot zoals de gezichten op de poorten die toegang bieden tot Angkor Thom en op de torens van de Bayon, soms weer zeer klein en delicaat zoals op de tempel van Banteay Srey. Vooral de tempels die half in de jungle liggen, zoals Ta Prohm en Preah Khan, en waar grote bomen en boomwortels dwars door en over de ruïnes heengroeien, hebben ons hart gestolen. Daar voel je je een beetje een ontdekkingsreiziger.

Met een Tuk Tuk zijn we rondgeweest, lekker met het hoofd in de wind. Wat schrijnend is, is het grote aantal zeer jonge kinderen dat door ouders of anderen erop uit wordt gestuurd om allerlei prullen aan toeristen te verkopen. Zodra de Tuk Tuk ergens halt hield, werden we belaagd.

Angkor was een hele mooie afsluiting van onze reis door Azië. Vanavond vliegen we naar Bangkok, waar we één nacht blijven. Morgen vliegen we via Sydney naar Christchurch op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland, waar we op 15 januari in de middag arriveren. Weer een heel nieuwe episode van onze reis!

13 opmerkingen:

Jacqueline zei

lieve allebei,

Wat een prachtige foto's! Kan me voorstellen dat de verjaardag daar een belevenis was. Dat jullie nu al weer naar NZ gaan, onvoorstelbaar. Hopelijk ben ik er de volgende keer dat jullie skypen wel. Nu zat ik in het werkoverleg.

Verder gaat het allemaal goed, isabella groeit als kool en Bianca neemt ook al in omvang toe :-).

Geniet nog even van Azie, dikke kus,
Jacqueline

Anoniem zei

Ha wereldreizigers,

Ziet er allemaal prachtig uit. Goeie reis naar Nieuw Zeeland, dat wordt ook geweldig!

Ik ga vanmiddag eens kijken of Isabella inderdaad als kool groeit...

Liefs, Amiek

Anoniem zei

Goede reis en kiek uut!

Arjan.

Jacqueline zei

En annemieke, had ik gelijk?

F+R: welkom in NZ!

dikke kus,
Jacqueline

Anoniem zei

Jacq, je hebt een wolk van een dochter! Ik had haar bijna in mijn tas gestopt en meegenomen.

Liefs, Amiek

Anoniem zei

Jullie zijn nu onderweg naar Nieuw Zeeland. Als jullie daar zijn doe dan de groetjes aan Frodo en Sam! ;-)
Ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe NZ-se foto's.
Dikke kus, Geraldine

Anoniem zei

Hey You two kiwi's,

In het engelsachtoge Christchurch. Frits een beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met je 44?ste verjaardag.
Blij dat ik nu prachtige Angkor foto's zag. Die schedels vond ik iedere keer wat "nare gevoelens" oproepen.
Ben benieuwd hoe jullie de cultuuromslag ervaren van Azie naar de broodnuchtere harde beetje nederlands jaren 50-60 aandoende kiwi´s. Hafe fun mates!

Marlies

Anoniem zei

Ik heb net gehoord dat de wereldreizigers goed zijn aangekomen in Nieuw Zeeland.
Het is daar precies 12 uur later dus inmiddels midden in de nacht. Ik ben inderdaad ook errug benieuwd hoe het gaat bevallen. Zal best weer even wennen zijn. We wachten op de nieuwe foto's!

Groetjes, Amiek

Anoniem zei

Hallo F&R
Bedankt voor jullie prachtige kaart uit Halong Bay. Wij zijn daar een aantal jaren zowaar ook geweest. Na al die prachtige watjes uit Azie nu die doodnuchtere kiwi's met al die schapen! Different cookie.
Ons traditionele nieuwjaars etentje heb ik maar verschoven halverwege dit jaar.
Het is hier hutspot weer, groetjes, Jacqueline K

Anoniem zei

Schitterend ,prachtig ,geweldige foto's.
Ook voor ons zeer indrukwekkend.
Hoe konden ze dat vroeger toch allemaal bouwen?
Wat hebben we fijn "geskypt"zondag, h.s. gezellig.
Wij hebben via Google Earth NZ verkend.Een fantastisch eiland, wat een natuur!!! Genieten daar.
Knufs van Pa en Ma Schol.

Anoniem zei

jullie zitten ondertussen alweer in n.z.Wat zal dat een verandering zijn ,maar evengoed niet minder spannend. Frits het is wel laat ,maar nog van harte met je 44-ste verjaardag,wel aan gedacht maar het was hier de afgelopen week weer ''In de soete suikerbol",vandaar dat ik wat laat ben hiermee.Het griepvirus heeft ook hier toegeslagen,met voor willem nog aan het eindeen bezoekje aan de bekkenbeul,die zijn naam goed eer aangedaan heeft.Verheug me alweer op jullie nieuwe verhalen en fotos. liefs willem en rietje.

Jacqueline zei

Hoi Reizigers,

tuut tuut piep piep .... contact ....

Hoe is het in NZ? Ik check de blog iedere dag maar het blijft angstig stil. Geen nieuws is ongetwijfeld goed nieuws.

Ben erg benieuwd naar de verhalen.

Liefs,
Jacqueline

Anoniem zei

Nieuw Zeeland alweer! Schitterende foto's en hadden we toch de reis naar Australie in moeten plannen....

Veel nieuwe ervaringen toegewenst!

Karoline