Op wereldreis 2008-2009

Op wereldreis 2008-2009

woensdag 15 oktober 2008

Van Xian naar Tibet













Van Beijing met de nachttrein naar Xian, waar een heel leger ons te wachten staat, het terracotta leger. Geheel in stijl hebben we overnacht in de gebouwen waar eens de soldaten van het Chinese leger bivakkeerden. Xian is beroemd vanwege het terracotta leger dat in 1974 door een boer bij het graven van een put werd ontdekt, maar de stad zelf is ook zeker een bezoek waard. De grijze stadsmuur, de grijze huizen en de grijze daken geven een bijzonder karakter aan de stad. Kleurt mooi met het overal aanwezige rood.

Op het grote station van Xian tussen een wirwar van roepende verkopers van allerlei tours naar het terracotta leger, hebben we zelf de plaatselijke bus, lijn 5 (306) gevonden. We waren de enige witneuzen. Bij elke halte riep ik: "Nu zijn we er!". Frits heeft mij 5 keer verzekerd dat we toch echt tot de eindhalte moesten wachten.

Van reizigers onderweg hadden we gehoord dat zij het terracotta leger teleurstellend vonden. Dat vind ik onbegrijpelijk. Het aanzien van de massaliteit van de "warriors" het eigen karakter van elk gezicht en postuur, de wapens die ze eens droegen en de paarden, dit alles gemaakt door 500.000 mensen, wij vonden het zeer indrukwekkend.

Van Xian zijn we naar Xining gevlogen, waar we de trein naar Lhasa in Tibet hebben genomen. Nog nooit in China hebben we ons zulke 'aliens' gevoeld als in de wachtruimte op dit station. We werden vol verbazing en onophoudelijk aangestaard. Een heel aparte ervaring.
We hadden een 'hardsleeper' coupe. Dit wil zeggen een coupe voor 6 personen. Wij hadden geluk. De coupe hoefde slechts te worden gedeeld met 2 jonge vriendelijke Chinezen die halverwege de reis hun eindbestemming hadden bereikt, en 1 illegaal zonder kaartje voor een hardsleeper, maar waarschijnlijk voor een gewone stoel, die ergens halverwege de nacht wegsneakte.

Het traject naar Lhasa is adembenemend mooi en ligt voor een groot deel ver boven de 4500 meter. Het hoogste punt is 5065m. Het Tibetaans plateau, omrand door hoge, besneeuwde bergen, rivieren die overal lijken te ontspringen. En niet te vergeten de grote kuddes met yaks.
Het was een zeer lange reis, 26 uur, maar het was het waard!

De afgelopen week is nogal intensief geweest en de hoogte van Lhasa (3600m) eist ook zijn tol, dus vandaag hebben we heeeeeel rustig aan gedaan. Dat wordt ook van alle kanten aangeraden om de acclimatisering zo soepel mogelijk te laten verlopen. Gelukkig had Marlies ons per luchtpost al een zakje extra energie gestuurd :-)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaaa, op die foto's zat ik te wachten, geweldig! En ik zie dat de coupé precies op Frits' hoogte gebouwd was. Wat aardig van die Chinezen.
Geef de Yaks een knuffel van me en verslik je niet in hun thee.
Rust vooral lekker uit en geniet van alles.
Ik heb de foto's al weer geprint voor Het Grote Boek.

Liefs, Amiek

zusje zei

Wat een prachtige foto's! Weer een enorme verandering te zien in van alles..van hoogte verschil, landschap, vervoer, eten, mensen,cultuur, dieren pfieuw. Zal ik nu een zakje "Rust in de kont" sturen ;-)

Geniet ze! Goed voor jullie zelf en elkaar blijven zorgen!

Marlies

Anoniem zei

Allemachtig prachtig...... Ik geniet van al de verhalen en de foto's.
;Keep them stories roooooolling in'
Liefs
'Tannie' Margriet

Anoniem zei

Erg mooie foto's weer!
Ziet er alleen wel een beetje frisjes uit daarboven!
Goed luisteren naar de adviezen van de mensen daar. Rustig an dus!

Groeten uit Lelystad

Anoniem zei

Onwijs gaaf die foto's SCHITTEREND!wat een avonturen en wat zien jullie ontzettend veel.Leuk dat je zoveel foto's op de blog zet,krijgen wij ook een idee van wat jullie zien en meemaken.
Geniet nu maar lekker van je rust daar boven op die "bulten" en gooi maar eens een sneeuwballetje.

Liefs en knufs van Pa en Ma Schol.

Unknown zei

Dag Tante Regine en Oom Frits,

Ik ben dan wel erg jong, maar moet bekennen dat ik wel een beetje jaloers ben, zoveel mooie indrukken en ervaringen doen jullie op! Maar als jullie terug komen weet mama alles van luiers, verschillende huiltjes en ben ik vast al een klein dametje (mama zegt dat ik kleine driftkikker ben, als ik iets wil moet het wel NU). Vanaf 1 februari heb ik een plek voor drie dagen op een hele leuke creche op de Willemsparkweg! Om de hoek bij mama's kantoor, echt ideaal. Daar komt elke twee weken een muzikant spelen voor ons, leuk he! In de andere week is er handenarbeid, dat ga ik vast leuk vinden als ik wat groter ben.

Geniet van Tibet en blijf vooral veel bloggen dat vinden de mama's zo leuk!

liefs en een dikke kwijlzoen, Isabella

Anoniem zei

Jullie kunnen zo bij National Geographic aan de slag!Wat een prachtige foto's en belevenissen! Maanlandschappen, geweldige bergen, heul veel Chinese soldaten, fantastisch! Ben gelukkig helemaal niet jaloers enzo...
Dikke knufs, Geraldine